در روز چهارشنبه مورخ 24/01/1401 طی مراسمی، سمینار پایانی پروژه پژوهشی «ارزیابی و مطالعه ژئوشیمیایی مخازن هیدروکربوری گروه دهرم واقع در بخش میانی ناحیه فارس ساحلی به منظور بررسی تاریخچه شارژ مخازن و ردیابی مسیر مهاجرت سیالات هیدروکربوری» در سالن همایش‌های مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران برگزار گردید. پروژه مذکور، در شهریور ماه 1398 آغاز و در آذر ماه 1400 به اتمام رسید.

از اهداف کلی این مطالعه می‌توان به بررسی تاریخچه شارژ مخازن، ردیابی مسیر مهاجرت سیالات، شناسایی تغییرات احتمالی پارامترهای ژئوشیمیایی، مطالعه سیالات درگیر و بررسی احتمال مهاجرت هیدروکربور اولیه، بررسی احتمال حضور نفتهای سبک، مدلسازی و طراحی برنامه اکتشافی متناسب با شرایط زمین‌شناسی و مخزنی میادین مورد مطالعه و در نهایت امکان شناسایی اهداف اکتشافی جدید در بلندای گاوبندی اشاره نمود.

نتایج مطالعات انجام شده در این پژوهش اطلاعات ارزشمندی از حضور نفت و میعانات گازی در مخازن مورد بررسی و مشخص نمودن سیالات درگیر، مسیر مهاجرت کاندنسیتها، ارائه نمود و مدلهای ژئوشیمیایی و فلویید، نقشه‌های خطوط همتراز بر اساس پارامترهای ژئوشیمیایی کاربازول و بنزونفتوتیوفن جهت ردیابی مسیرهای مهاجرت دراین ناحیه در جهت رسیدن به اهداف اکتشافی میادین تهیه گردید.

در ابتدای مراسم، جناب آقای دکتر میقانی‌نژاد ریاست محترم اداره پژوهش و فناوری درباره ضرورت اجرای پژوهش و پس از آن، جناب آقای دکتر تژه، ناظر محترم پروژه، از مراحل انجام مطالعات و چگونگی انتخاب مناطق مورد بررسی سخن گفتند.

در ادامه، ریاست محترم مرکز پژوهشی آرین‌زمین و مجری پروژه، جناب آقای دکتر منصور قربانی ضمن معرفی توانمندیهای اجرایی مرکز، از موانع پیشروی اجرای پژوهش و نحوه مقابله با آنها صحبت کردند. پس از آن نتایج مطالعات این پژوهش در دو بخش ژئوشیمی و سیالات درگیر توسط متخصصان این امر از دانشگاه Lorraine فرانسه ارائه گردید.

توسط arianzamin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *