دکتر منصور قربانی رئیس انجمن زمین شناسی ایران در گفت و گویی با آرین زمین نیوز با اشاره به جایگاه زمین شناسی ایران به لزوم هم افزایی برای تحولی جدی در آموزش و توسعه علوم زمین تاکید کرد.

قربانی با اشاره به اهمیت زمین شناسی به عنوان بستر توسعه و منشا مواد معدنی و منابع انرژی، رویکرد فعلی به دانش زمین شناسی را شایسته فلات ایران ندانست و با تقدیر از همه زحماتی که از بدو تاسیس رشته زمین شناسی و سازمان زمین شناسی محققان نامآور این رشته متقبل شده اند، هنوز نمود بارزی از از خدمات ارزشمند زمین شناسی برای توسعه، خودکفایی و ثروت افزایی در ایران در بطن جامعه رواج نیافته است. وی با اشاره به اینکه 40 درصد از تولید ناخالص ملی به طور مستقیم و غیر مستقیم وابسته به علوم زمین است، پایداری در آب، انرژی و مدیریت مخاطرات محیطی و توسعه در همه ابعاد آن را وابسته به زمین دانست و خاطرنشان ساخت آنچه که امروز در دبستانها و دبیرستانهای ما باعنوان زمین شناسی تدریس می شود عملا نمیتواند در راستای ثروت افزایی و توسعه پایدار مبنی بر علوم زمین باشد. وی با اشاره به مظلوم واقع شدن زمین شناسی در چند دهه اخیر در گزینش دانشجوها در کنکور و به ویژه نبود کتاب‌های مناسب در دبیرستان وجدی نگرفتن آموزش زمین‌شناسی با همه عظمت فلات ایران در منابع زمین‌شناختی و محیط زیست هنوز جامعه از توانمندی زمین شناسی برای تحول و توسعه و نیاز برای زندگی سالم بی اطلاع است. وی با اشاره به اینکه فارغ التحصیلان علوم زمین در مقایسه با رشته علوم پایه توانسته است در سازمان‌ها، ارگان‌ها، شرکت‌های دولتی و خصوصی در بخش آب، نفت، انرژی، مخاطرات، محیط زیست و صنعت ومعدن گام‌های ارزنده ای بردارند. اما هنوز دانشمندان زمین شناسی ما در رسانه ها، در جراید و در مدیریت بزنگاههای تاریخی و حوادث محیطی به مردم معرفی نشده اند.

رئیس انجمن زمین‌شناسی ایران با اشاره به سوابق درخشان دانشمندانی چون حاسب کرجی در هیدروژئولوژی، علوم نجوم و ریاضی، نبود اراده برای اعتلا و توسعه  زمین شناسی و ترویج آن در بطن جامعه آسیبی جدی برای رسیدن به توسعه پایدار ذکر و اظهار امیدواری نمود که در دهه آینده با برنامه های جدی، مستمر، ترویج و آموزش از بدو شروع تحصیلات عمومی بتوان به چشم اندازهای توسعه یافته در علوم زمین دست.

دکتر قربانی زمین‌شناسی را علمی چند وجهی  و دانشی خلاق دانست که هم در ثروت، امنیت و انرژی نقش دارد و هم در محیط زیست، زمین گردشگری و زیبایی شناسی ابژه های زمین ساختی می تواند منبع الهام بخشی برای فعالان زیست محیطی، گوهرشناسان، مهندسان و جهانگردان باشد. دکتر قربانی در خاتمه با تقدیر از همه پیشکسوتان علوم زمین در ایران، انجمن زمین‌شناسی و سازمان زمین شناسی ایران را مرجعی موثق و کارآمد برای مشاوره، کارآفرینی و ترویج علوم زمین در ایران دانست و از همه زمین‌ شناسان و متولیان امر و تصمیم گیران دعوت نمود در گفتمان ملی برای پایداری زمین بیش از پیش به ترویج دانش زمین‌شناسی در ایران اهتمام ورزند.

توسط arianzamin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *