در روز دوشنبه مورخ 23/12/1400 مرکز پژوهشی زمین شناسی پارس آرین‌زمین مراسم سمینار پایانی پروژه پژوهشی “مکانیسم تشکیل گلفشان‌ها و اثرات آن در ایجاد مخازن هیدروکربوری با استفاده از تکنولوژی سنجش از دور در حوضه خزر جنوبی” را در هتل بزرگ ارم واقع در تهران به صورت رسمی برگزار نمود.

تاریخ شروع این پژوهش مورخ دی ماه 1398 بوده، و در زمستان 1400 خاتمه یافت. نتایج حاصل از این پژوهش، با دستاوردهای جدید پژوهشی مناسبی همراه بوده، که همواره با اطلاعات ارزشمندی در خصوص وجود ذخایر نفت و گاز در کاسپین جنوبی همراه بود.

این پژوهش در چند فاز مختلف اجرایی شد، که در مجموع تعداد 14 گزارش عملیاتی و یک گزارش نهایی به زبان فارسی و انگلیسی تالیف و تنظیم گردید، و به کارفرمای پروژه، شرکت نفت خزر ارائه گردید.

این مراسم ابتدا با سخنرانی ریاست محترم پژوهش و فناوری نفت خزر درخصوص چگونگی آغاز و فعالیت‌های قابل  انجام در پروژه آغاز شد.

در ادامه، ریاست محترم مرکز پژوهشی آرین‌زمین و مجری پروژه، جناب آقای دکتر منصور قربانی شرح کلی درباره پژوهش انجام گرفته و دستاوردهای آن ارائه نمودند. سپس توسط اعضای تیم اصلی این پژوهش، مطالب تکمیلی در خصوص انجام این پژوهش به شرح زیر ارائه گردید.

  • ژئودینامیک کاسپین جنوبی و کل کاسپین در مقایسه با البرز و کپه داغ.
  • بررسی‌های و مطالعات صورت پذیرفته در بخش سنجش از دور، چگونگی اجرا و نتیجه مطالعات دورسنجی در ارتباط با گلفشان‌ها.
  • تفسیر مطالعات داده‌های لرزه‌ای دوبعدی در ارتباط با گلفشان‌ها و ساختارهای مرتبط با آن.
  • ژئوشیمی گلفشان‌ها، منشاء گازها و مواد آلی مرتبط در گلفشان‌ها.

توسط arianzamin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *